Sök
Close this search box.

Resultatenheten HUCS Kvinnosjukdomar och förlossningar

Dela sida

Revisionsnämnden utredde utfallet av de mål som ställts upp för resultatenheten HUCS Kvinnosjukdomar och förlossningar samt andra frågor med anknytning till resultatenhetens verksamhet.

I utvärderingen utreddes

  • utfallet av de ekonomiska och verksamhetsrelaterade mål som ställts upp för resultatenheten Kvinnosjukdomar och förlossningar
  • vilken inverkan centraliseringen av funktioner och förändringarna av verksamheten haft på verksamhetens produktivitet och effektivitet samt kundupplevelsen
  • de omfattande renoveringarnas inverkan på resultatenhetens verksamhet och personalens välbefinnande.

Som material användes statistikuppgifter, intervjuer med sakkunniga vid HUS och dokumentmaterial.

Utfallet av målen som ställts upp för resultatenheten

Enligt utvärderingsresultaten

  • uppnådde inte resultatenheten Kvinnosjukdomar och förlossningar det produktivitetsmål som ställts upp för år 2019. Resultatenhetens ekonomi belastas av de ökade personalutgifterna, vilka beror på bland annat de splittrade funktionerna och införandet av patientdatasystemet Apotti.
  • De verksamhetsrelaterade målen som ställts upp i budgeten uppnåddes i fråga om genomloppstiden för jourpatienter, förekomsten av liggsår och fallolyckor som medför olägenhet för patienten.
  • Målet beträffande tillgången till vård för patienter som väntar på icke-brådskande vård uppnåddes inte. Å andra sidan har operationsköerna inom kvinnosjukdomar blivit kortare och år 2019 fanns det inga patienter som hade väntat på icke-brådskande vård längre än ett halvt år. 

Personalens välbefinnande är en utmaning

Resultatenhetens personal har i många år belastats av problem med inneluften samt stora förändringar såsom stängningen av Barnmorskeinstitutets sjukhus och de långvariga renoveringarna vid Kvinnokliniken.  Personalomsättningen och sjukfrånvaron är betydligt större än vid HUS i genomsnitt. Även resultaten av arbetslivsbarometern och enkäterna om utbildningsplatsen för läkare under specialisering är i genomsnitt sämre än resultaten för HUS i övrigt. Vid verksamhetsställena utanför Mejlans campusområde är personalens arbetstillfredsställelse och kundtillfredsställelsen högre än vid andra verksamhetsställen.

Resultatenhetens ledning lyssnar på personalen och strävar efter att så snabbt som möjligt ingripa i de problem som lyfts fram. Den upplevda arbetstillfredsställelsen har ökat när personalen har gjorts delaktig i planeringen och utvecklingen av verksamheten.

Verksamheten vid resultatenheten utvecklas enligt Lean-metoden, med hjälp av vilken operationstiden för vissa ingrepp har förkortats.  Resultatenheten har som mål att införa ett internationellt kvalitetssystem (Joint Commission International – JCI). Dessutom utvecklas vårdprocessen för cancerpatienter inom kvinnosjukdomar och brådskande kejsarsnitt samt vårdvägen för donatorer av könsceller. 

En mer detaljerad beskrivning av utvärderingen presenteras i utvärderingsberättelsen för år 2019 (PDF 1,59 Mt).