HUS som anordnare av hjälpmedelstjänster

Dela sida

Välfärdsområdet ska ordna medicinsk rehabilitering och hjälpmedelstjänster i anslutning till patientens sjukvård. Förutsättningen för att få hjälpmedel är en sjukdom, skada eller funktionsnedsättning som konstaterats av en läkare och som begränsar förmågan att klara av dagliga sysslor.

Hjälpmedelstjänster tillhandahålls inom primärvården och den specialiserade sjukvården. Den specialiserade sjukvården ansvarar för hjälpmedel på krävande specialnivå, såsom kommunikationshjälpmedel och elektroniska rörelsehjälpmedel. HUS Hjälpmedelscentral ansvarar för hjälpmedelstjänsterna på krävande specialnivå inom hela HUS område och inom primärvården för hjälpmedelsenheternas verksamhet på Raseborgs, Esbo och Hyvinge sjukhus.

Enligt utvärderingsresultaten fungerar hjälpmedelstjänsterna väl. Tjänsterna genomförs enligt tidsfristerna för tillgången till vård och underhållsverksamheten stöder en ekonomisk och hållbar utveckling. Utvecklingsbehov identifierades i de nuvarande systemen, som inte gör det möjligt att på ett tillförlitligt sätt följa upp tidsfristerna för tillgången till vård. Revisionsnämnden rekommenderar att ändamålsenligheten i att ordna hjälpmedelstjänster utreds med beaktande av HUS organiseringsansvar.

Antalet hjälpmedelslån är fortsatt på samma nivå då underhållsverksamheten har ökat

Under de senaste fem åren har det inte skett några betydande förändringar i antalet hjälpmedelslån. År 2023 lånade Hjälpmedelscentralen ut 56 410 hjälpmedel inom den specialiserade sjukvården och primärvården och beviljade 6 907 betalningsförbindelser inom den specialiserade sjukvården för anskaffning av personliga hjälpmedel. Flest beviljades peruker, stödstrumpor och stödärmar samt fotortoser.

På Hjälpmedelscentralen används ett hjälpmedelsservicesystem som gör det möjligt att följa upp hjälpmedlen under deras livscykel. Det finns dock utmaningar i rapporteringen och därför ska uppgifternas riktighet kontrolleras manuellt och systemet har inte kopplats till bokföringen.

Underhåll och återvinning av hjälpmedel gör det möjligt att förlänga användningstiden och medför ekonomiska besparingar. Antalet arbetsorder för underhåll år 2023 var cirka 31 500. Antalet har ökat betydligt under de senaste 5 åren.

Upphandlingen av hjälpmedel genomförs på olika sätt

Hjälpmedlen ska konkurrensutsättas och hjälpmedlet väljas ur utbudet av avtalsprodukter. Andra produkter än avtalsprodukter kan överlåtas till kunden på basis av individuell behovsprövning.

Konkurrensutsättningarna genomförs i huvudsak inom det tidigare specialupptagningsområdet och de samordnas av enheten HUS Upphandlingar. Antalet konkurrensutsatta hjälpmedelsgrupper har ökat från 11 till 38 under 2018–2023.

Hjälpmedelscentralens verksamhetsintäkter 2023 uppgick till 28,8 miljoner euro. Verksamhetskostnaderna uppgick till 25,9 miljoner euro och ökade med 1,6 miljoner euro jämfört med året innan. De största kostnaderna, cirka 14,7 miljoner euro, orsakas av anskaffning av hjälpmedel. Utöver direkta anskaffningskostnader uppstår kostnader för patientarbete i anslutning till hjälpmedel, till exempel anpassning av stödstrumpor. Anskaffningar på över 10 000 euro, till exempel de dyraste elrullstolarna, görs med ett investeringsanslag som användes till ett belopp av 117 200 euro år 2023.

Hjälpmedelstjänsterna fungerar väl

År 2023 tog hjälpmedelscentralen emot 1 722 remisser och alla remisser enligt vårdgarantin kunde behandlas inom den utsatta tiden på tre veckor. Däremot fanns det en del utmaningar i genomförandet av tidsfristerna för bedömningen av behovet av hjälpmedel.

År 2023 lämnades 30 anmärkningar om Hjälpmedelscentralens tjänster, varav de flesta gällde önskemål om specialhjälpmedel av en viss tillverkare. Kundnöjdheten vid enheten i Brunakärr är hög.

Utvärderingen beskrivs mer detaljerat i utvärderingsberättelsen 2023 och i utvärderingspromemorian.  

Utvärderingsberättelse 2023, pdf 2,5 Mb

Utvärderingspromemoria. HUS som anordnare av hjälpmedelstjänster, pdf 310 kb. (på finska)