Sök
Close this search box.

Kommunikation till kunder och patienter

Dela sida

I utvärderingen utreddes HUS offentliga bild och hur HUS kommunicerar till patienterna. Enligt utvärderingsresultaten kommunicerar HUS mångsidigt i olika kanaler och HUS rykte är bättre än i branschen i allmänhet. Det finns tydliga processer och verksamhetsmodeller för kriskommunikation.  Det finns knappt med information för patienter om väntetider och vårdresultat och den bör ökas. Det är positivt att det finns aktuell information om kösituationen vid akutmottagningarna.

Mediesynligheten följs upp aktivt

HUS är i stor utsträckning synlig i olika kommunikationskanaler och de sociala mediernas roll har utökats. Effektiviteten av den externa kommunikationen följs upp bland annat utifrån rykte, kundupplevelse- och personalundersökningar och arbetsgivarbilden. Dessutom följer man upp antalet besökare i webbtjänsterna och kundresponsen samt medierna och sociala medier och genomför tillgänglighetsundersökningar.

År 2023 besöktes webbplatsen HUS.fi 6,6 miljoner gånger och Hälsobyn.fi samlade 19,8 miljoner visningar. HUS hade 17 000 följare på Facebook, 16 2000 på Instagram, 28 100 på LinkedIn, 16 400 på X (tidigare Twitter) och 7520 på Tiktok. Videon ”Den främsta vården” som berättar om varumärkeslöftet har setts cirka 10 000 gånger på webbplatsen hus.fi.

Till exempel i oktober 2023 publicerades 350 artiklar om HUS i webbmedierna.

År 2023 sjönk HUS rykte från året innan, men ryktet är bättre än i branschen i genomsnitt. Den stora allmänheten och de politiska beslutsfattarna har förtroende för HUS verksamhet, men potentiella arbetstagare är mer kritiska.

Information om väntetider för tillgång till vård, vårdresultat och effektivitet bör utökas på HUS webbplats

Patienterna och deras närstående får permanent information, till exempel kontaktuppgifter, på webbplatsen hus.fi. Dessutom innehåller webbplatsen varierande aktuell information, såsom patientberättelser. Kommunikationen sköter publiceringen, men innehållet produceras av de enheter som ansvarar för verksamheten.

I utvärderingen jämfördes hur HUS, Karolinska Universitetssjukhuset, Orton, Hjärtsjukhuset och Docrates Cancersjukhus berättar på sin webbplats om tillgången till vård, vårdresultaten och kundnöjdheten. Sammanfattningsvis kan man konstatera att det på webbplatserna för samtliga sjukhus finns knappt med information riktad till patienter om väntetider och vårdresultat.

Positivt på HUS webbplats är att aktuell information om kösituationen vid akutmottagningarna ges enligt specialitet. Informationen är dock svår att hitta. Dessutom finns det information om förverkligade väntetider enligt specialitet. Kvalitetsresultaten beskrivs på HUS-nivå utifrån tre indikatorer: vårdperiodens längd, återbesök efter sjukhusvården och dödligheten. Resultaten av NPS-rekommendationsviljan har tidigare publicerats för psykiatri, akutmottagningar och annan vård, men på grund av systemändringen är de inte tillgängliga på webbplatsen i april 2024. Länken till responsen är lätt att hitta. 

Revisionsnämnden rekommenderar att man på HUS webbplats utökar informationen om väntetiderna för tillgången till vård, vårdresultaten och effektiviteten och att NPS-resultaten som beskriver kundnöjdheten publiceras per enhet.

Utvärderingen har beskrivits mer detaljerat i utvärderingsberättelsen 2023. 

Utvärderingsberättelse 2023, pdf 2,5 Mb.