Revisionsnämnden följer upp utfallet av sina rekommendationer i utvärderingsberättelserna. Eftersom revisionsnämndens mandatperiod löper ut har utfallet av rekommendationerna från de två föregående åren utretts. En utvärderingspromemoria (på finska, PDF 503 kb) har utarbetats om genomförandet av rekommendationerna.
Utfallet av rekommendationerna har bedömts utifrån besluten från organ och tjänsteinnehavare samt dokumentmaterial. Dessutom har man vid behov begärt en utredning av de ansvariga tjänsteinnehavarna. Utlåtandena om styrelsens utvärderingsberättelse 2020 och 2021 har också beaktats.
Många rekommendationer är fortfarande aktuella
I utvärderingsberättelsen 2020 gavs 26 rekommendationer. Rekommendationerna gällde beredskaps- och pandemiplanerna, resultatpremiesystemet och personalens välbefinnande, kriskommunikationen, boksluts- och verksamhetsberättelsen, tillgången till vård, upphandling och ibruktagande av nya läkemedel. Dessutom gavs rekommendationer till HUS Asvia och Gastrocentrum som utvärderats. Av de 26 rekommendationer som gavs bedöms 13 ha förverkligats, 12 är fortfarande aktuella och när det gäller en rekommendation är det för tidigt att bedöma utfallet.
I utvärderingsberättelsen 2021 gavs 15 rekommendationer. De riktade sig till tillgången till vård, upphandling, utrustningsanskaffningsbolaget och utvärderingen av förhandseffekter vid beslutsfattande, Apotti och IT-förvaltningen, tryggandet av svenskspråkiga tjänster, uppföljningen och genomförandet av strategin, produktivitetsprogrammet, personalen, vårdkvaliteten, vård av äldre jourpatienter och distanstjänster. Dessutom gavs rekommendationer till resultatområdena Diagnostikcentrum och IT-förvaltning som utvärderats. Av de 15 rekommendationer som gavs bedöms 4 ha förverkligats och 11 är fortfarande aktuella.
Även om en betydande del av rekommendationerna fortfarande är aktuella så har det skett en positiv utveckling i nästan alla, eller så har åtgärder för att förverkliga rekommendationerna inletts eller planerats.
Utvecklingen av upphandlingsverksamheten bör fortsätta
Revisionsnämnden gav flera rekommendationer för att utveckla upphandlingsverksamheten och upphandlingarna 2020 och 2021. En positiv utveckling har skett i fråga om flera rekommendationer och upphandlingsskulden har minskats framgångsrikt. Trots det finns det fortfarande mycket att göra inom utvecklingen. Det centrala är att ta i bruk ledningssystemet för upphandlingar.
Enligt revisorn har man gjort framsteg i upphandlingarna och utvecklingen av upphandlingsverksamheten. Revisionsberättelsen 2022 är i standardformat, dvs. den har inte anpassats och innehåller inte mer information om upphandlingar i revisionsresultaten. I revisorns sammanfattande rapport för räkenskapsperioden 2022 konstateras att det är viktigt att fortsätta vidta och utveckla åtgärder för att få konkurrensutsättningen av upphandlingar upp till den nivå som förutsätts i upphandlingslagen. Dessutom konstaterar revisorn att det rekommenderas att man vid ibruktagandet av ledningssystemet för upphandlingar fäster uppmärksamhet vid att systemet stöder den interna kontrollen i anslutning till upphandlingarna.
Tabell. Utfallet av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen 2020
Rekommendationens nr och ämne | Utfall | Fortfarande aktuell | Kan inte bedömas |
1 Beredskaps- och pandemiplanerna | x | ||
2 Resultatspremiesystemet | x | ||
3 Åtgärder som stöd för personalens ork | x | ||
4 Kriskommunikation | x | ||
5 Dokumentet Bokslut och verksamhetsberättelse | x | ||
6 Personalens välbefinnande | x | ||
7 Uppföljning av tillgången till vård | x | ||
8 Mentalvårdstjänster för barn och unga | x | ||
9 Upphandlingsverksamhetens systemlösningar och uppföljningsindikatorer | x | ||
10 Upphandlingskompetens | x | ||
11 Avtal som gäller tills vidare | x | ||
12 Organiseringen av upphandlingsverksamheten | x | ||
13 Risker vid upphandlingar som inte konkurrensutsätts och direktupphandlingar | x | ||
14 Upphandlingarnas ansvarsfullhet | x | ||
15 Vårdkedjor och samarbetet mellan den specialiserade sjukvården och primärvården | x | ||
16 Händelser som utomstående betalar | x | ||
17 Ibruktagande av nya läkemedel | x | ||
18 Bedömning av läkemedlens effekt | x | ||
19 Asvia: personalens utvecklingssamtal och ingripande i trakasserier | x | ||
20 Asvia: utveckling av personalens kompetens | x | ||
21 Asvia: centralisering av avdelningssekreterare | x | ||
22 Asvia: insamling av patientrespons om måltidstjänster | x | ||
23 Gastrocentrum: personalens välbefinnande | x | ||
24 Gastrocentrum: inställda operationer | x | ||
25 Gastrocentrum: vårdens effektivitet och kvalitet | x | ||
26 Gastrocentrum: rapportering | x |
Tabell. Utfallet av rekommendationerna i utvärderingsberättelsen 2021
Rekommendationens nr och ämne | Utfall | Fortfarande aktuell | Kan inte bedömas |
Rekommendationer vars genomförande är nödvändigt | |||
1 Tillgång till vård | x | ||
2 Upphandlingar | x | ||
3 Utvärdering av utrustningsanskaffningsbolagets verkningar | x | ||
4 Apotti | x | ||
5 Informationshanteringsmodell | x | ||
6 Revisorns observationer | x | ||
7 Tryggande av svenskspråkig service | x | ||
Rekommendationer vars genomförande är viktigt med tanke på förbättrandet av verksamhetens resultat | |||
8 Uppföljning och genomförande av strategin | x | ||
9 Ekonomi och produktivitetsprogram | x | ||
10 Personal och rekrytering | x | ||
11 Vårdkvalitet | x | ||
12 Äldre jourpatienter | x | ||
13 Distanstjänster | x | ||
14 HUS Diagnostikcentrum | x | ||
15 HUS IT-förvaltning | x | ||