Tillsynen av avtal om hyrd arbetskraft genomförs väl, men förfarandena varierar

Dela sida

I utvärderingen utreddes tillsynen av köpta tjänster. Utvärderingen begränsades till hyrd arbetskraft inom hälso- och sjukvårdstjänster. I utvärderingen granskades anvisningarna om tillsynen, kraven på avtalstillsynen över hyrd arbetskraft samt hur de genomförs.

Avtalshanteringen har utvecklats och ansvaret och processerna för avtalsledningen har fastställts. I avtalen har antecknats hur tillsynen genomförs och hurdana rapporteringsskyldigheter tjänsteproducenten har.


I egenskap av anordnare av hälso- och sjukvårdstjänster ansvarar HUS för tillsynen av köpta tjänster och hyrd arbetskraft. I HUS har man utarbetat ett program för egenkontroll enligt lagen om tillsyn över social- och hälsovården. Programmet gäller utöver den egna serviceproduktionen även köpta tjänster. I HUS genomförs egenkontroll bland annat genom auditeringar. År 2024 auditerade HUS en extern tjänsteproducent och avsikten är att fortsätta pilotprojektet under våren 2025.

HUS har utarbetat en upphandlingsavtalsmodell för avtal om köpta tjänster inom hälso- och sjukvården som uppfyller kraven i lagen om ordnande av social- och hälsovård. Avtalsmodellen styr resultatenheterna vid upprättandet av avtalen. De avtal som genomgicks i utvärderingen följde kraven i avtalsmodellen. Avtalstillsynen grundar sig på uppföljning av avtalets, servicebeskrivningens och upphandlingsdokumentens villkor, kriterier och innehåll.

Avtalshanteringen har utvecklats. Sammanslutningens styrelse godkände den uppdaterade anvisningen för avtalsledning och -hantering i november 2024. Anvisningen fastställer ansvaren och processerna för avtalsledningen. Avtalets kontaktperson har till uppgift att följa upp hur avtalet fullgörs, men ansvaret för att uppföljningen och övervakningen av avtalet ordnas på behörigt sätt ligger hos avtalsägaren. En ny roll har lagts till som avtalskoordinator, vars uppgift är att bistå avtalsägaren och andra som deltar i avtalshanteringen inom resultatområdet och -enheterna till exempel i avtalsuppföljningen.

Utvärderingen visade att tillsynen över avtalen om hyrd arbetskraft genomförs väl, men praxisen för uppföljning och tillsynen av avtalen varierar mellan olika verksamhetsområden och resultatenheter. Risken är bland annat att odokumenterad praxis och information inte överförs när personalen byts. Reklamationer om avtal om hyrd arbetskraft följs inte upp på HUS-nivå. Av utvärderingen framgick att HUS datasystem ännu inte stöder avtalsuppföljningen tillräckligt. När utvärderingen görs är avtalen om köpta tjänster inte tillgängliga centraliserat på samma ställe. Ledningssystemet Voitto förväntas förbättra avtalshanteringen och till exempel hanteringen av uppgifter om reklamation. 

Utvärderingen beskrivs mer detaljerat på finska i utvärderingspromemorian Ostopalvelujen valvonta: näkökulmana vuokratyövoimasopimukset, pdf, 365 kt (arviointikertomushus.fi)